Door de gemakkelijke toegang van het internet en de sterke online mobiele bereikbaarheid, heeft de manier waarop mensen tegenwoordig shoppen behoorlijk veranderd. Tegenwoordig bestellen we bijna alles online. Dit gaat van TV’s, boeken, eten, kleding, vakanties etc. Deze aankopen gaan vaak gepaard met een online onderzoek. Deze begint vaak al bij het lezen van de online reviews.
Goede reviews geven namelijk vertrouwen aan diegene die opzoek is naar uw dienst / product. Hoe meer u er heeft hoe beter men de overweging kan nemen om met u in zee te gaan. Men is eerder geneigd om een aankoop bij jou te doen als anderen om jou heen – zelfs volslagen vreemden – het erover eens zijn dat het een goede beslissing is. Tegenwoordig zijn online beoordelingen de grootste bron van sociaal bewijs en hebben ze een duidelijke impact op de verkoop.
Wat doe ik met een slechte review?
Het ergst wat je kan doen aan een slechte review, is er helemaal niet reageren. Ga snel de dialoog aan met de klant op het online kanaal waar zich de slechte review zich plaatst vind, reageer op de geplaatste review en probeer van de slechte review ook te leren wat beter kan. Reageer wel op een positieve manier en probeer deze in goede harmonie op te lossen zodat de klant zich gehoord en geholpen voelt. Daarna zou je kunnen vragen om zijn review te her overwegen.
Hoeveel reviews heb ik eigenlijk nodig?
Hoe meer reviews je heb hoe beter het is. Een site welke maar 2 reviews heeft scoort veel slechter als een site welke 100 reviews heeft. Daarbij is het ook zo dat hoe meer reviews je heb hoe interessanter Google je site vind en hoe hoger je in de ranking van de zoek resultaten komt.
Durf reviews te vragen
Daarom adviseren wij om reviews te vragen aan jou klanten. Een mooi voorbeeld is om na aankoop een e-mail te versturen met daarbij een kortingsbon erin verwerkt in ruil voor een beoordeling. Reviews van klanten creëren nu eenmaal vertrouwen voor andere bezoekers die jou dienst / product willen kopen.