Huisstijl handboek laten maken

Huisstijl handboek laten maken

In een huisstijlhandboek leg je vast wat de stijlregels zijn. Alle regels staan hier in bijvoorbeeld hoe je logo gebruikt mag worden, wanneer welke lettertypes worden gebruikt en nog veel meer. Waarom? Zo is voor iedereen, zowel intern als extern, duidelijk wat wel of niet kan met de huisstijl.

Wat is een huisstijl handboek?

Er staan verschillende punten in een huisstijlhandboek. Bijvoorbeeld het logo gebruik, in welke kleuren het logo gebruikt mag worden of welke kleur achtergrond het logo wel of niet mag hebben. De volgende onderdelen staan in een huisstijlhandboek:

Pay-off/slogan gebruik

Het moet duidelijk zijn waar de slogan gebruikt mag worden, boven of onder het logo en/of de slogan ook zonder het logo gebruikt mag worden.

Kleurgebruik

Om eenheid en rust te creëren is het belangrijk om vast te leggen welke kleuren gebruikt mogen worden en wanneer welke kleurencombinaties gebruikt mogen worden. In het huisstijl document worden de kleurcodes vastgelegd zodat er geen kleurverschillen ontstaan.

Typografie

Het kiezen van het juiste lettertype is heel belangrijk. Het gebruik van een font bepaalt hoe mensen jouw (online) marketinguitingen lezen. Het gebruik van verschillende lettertypes of het niet consistent gebruik maken van het lettertype zorgt voor verwarring bij je doelgroep. Dus of het nu gaat om printmedia, een website of de bestickering van een auto: je wilt dat het lettertype overal hetzelfde wordt toegepast. Ook het decoreren van de letters en de do’s and dont’s staan in een huisstijlhandboek.

Stijlelementen

Wanneer huisstijlen stijlelementen bevatten, is het belangrijk om te documenteren hoe ze gebruikt moeten worden.

Fotografie

Welke richtlijnen zijn er voor fotografie opgesteld? Aan welke eisen moeten foto’s en afbeeldingen voldoen om jouw huisstijl te ademen? Dit begint bij de manier waarop foto’s geschoten worden tot aan de nabewerking daarvan.

Huisstijldragers

Op welke manier communiceer je met de buitenwereld? Is dat via geprinte media of juist alleen digitaal? En moet het papier dan altijd van gerecycled materiaal zijn of juist op een heel ander soort materiaal? Waar sta je als bedrijf voor en wordt dat verhaal ook verteld in de kwaliteit van het briefpapier dat je uitstuurt.

Wij helpen graag!