HOE BEREIK JE DE IDEALE DOELGROEP MET SEO?

SEO of zoekmachine optimalisatie: een term waar je wellicht van gehoord hebt of al meer over weet. SEO is een marketingstrategie die steeds populairder wordt! Met Google heb je alle kennis van de wereld gewoon op je telefoon. Veel bedrijven gaan daarom zelf aan de slag met het optimaliseren van hun website om zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten te komen of huren hier een SEO specialist voor in. Binnen dit artikel delen we wat SEO is, op welke manier je in kaart brengt hoe jouw ideale doelgroep zoekt en welke werkzaamheden je moet uitvoeren om zo hoog mogelijk in Google te komen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een marketingstrategie waarbij het belangrijkste doel is om zo hoog mogelijk binnen de resultaten van Google te komen op zoektermen die jouw doelgroep veel gebruikt.

Waarom is het een razend populaire marketingstrategie? Omdat gebruikers van zoekmachines vaak al weten naar welke oplossing zij op zoek zijn en enkel nog de juiste leverancier zoeken. Dit is anders dan bij Socialmedia, waarbij je hoopt dat iemand je advertentie ziet en ook op dat moment een product of dienst afneemt. Daarnaast zorg je met SEO voor een duurzame leadgenerator. Al het werk gaat nooit verloren: je schrijft goede teksten die aansluiten op je dienstverlening en zorgt voor een snelle website. Pas wel op voor de concurrentie, die zit ook niet stil!

Hoe voer je SEO uit?

SEO klinkt complex, maar dat is het niet. Zeker wanneer we de missie van Google bekijken: “Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.’’

Alle werkzaamheden die je uitvoert staan in het teken van deze missie en zijn grofweg onder te verdelen in drie onderdelen: content, techniek en autoriteit. In de praktijk betekent het dat je goede teksten schrijft die aansluiten op de vraag van je doelgroep, bijdraagt aan het toevoegen van nieuwe informatie (tekst, video’s of afbeeldingen) op het internet, een gebruiksvriendelijke website hebt en zorgt dat je een autoriteit wordt op je vakgebied.

Onderzoek doen naar je ideale doelgroep

Maar voordat je de mouwen opstroopt wil je wel weten voor wie je content gaat maken en op welke manier zij zoeken binnen Google. Begin daarom eerst met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Je brengt met behulp van een tool in kaart op welke zoektermen er gezocht wordt en hoe vaak. Dat kan bijvoorbeeld een simpel zoekwoord zijn, zoals “Advocaat Alkmaar”, maar het kan ook dieper op het probleem ingaan, zoals “Hulp bij faillissement”.

Tip: Google beloont websites die zich focussen op een niche. Je bent dan een expert op een klein onderdeel binnen je vakgebied. Vaak is er binnen elke organisatie al (bewust of onbewust) een focus op een specifieke doelgroep of een specialisatie binnen de dienstverlening. Stiekem is dat vaak ook de dienstverlening die organisaties het leukst vinden om uit te voeren.

Welke tools kan ik hiervoor gebruiken?
Een SEO bureau of SEO specialist gebruikt hier (meestal) betaalde tools voor om een goed onderzoek te kunnen doen. Wil je zelf experimenteren met SEO, dan kun je de tool Ubersuggest uitproberen of de zoekwoordplanner van Google Ads.

Nieuwe diensten of producten lanceren op basis van data?
Door het (laten) uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek verzamel je data over het zoekgedrag van je doelgroep. Je weet welke vragen of zoekopdrachten zij gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar een dienst of product. Deze bron van data kun je ook goed gebruiken wanneer je van plan bent een nieuwe dienst aan te bieden.

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist zorgt ervoor de je hoger in Google komt op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw organisatie. Een goede SEO specialist werkt met Google en weet op welke manier de zoekmachines data aangeleverd willen hebben. Als SEO specialist ben je een deel webbouwer, tekstschrijver en PR medewerker. Een SEO specialist zorgt ervoor de je op lange termijn zichtbaar bent in Google binnen het organische gedeelte, dus niet binnen de advertenties.

Ga voor kwaliteit in alles wat je doet

De kwaliteit van zoekmachine optimalisatie verschilt enorm. Slecht geschreven artikelen vol met zoekwoorden en een razendsnelle website zonder identiteit brengen je niet de stroom aan leads waar je op had gehoopt, simpelweg omdat het niet aanspreekt. Plek 1 binnen Google is daarom geen garantie voor een zorgeloos leven.

Ga daarom ten allen tijden voor kwaliteit in alles wat je doet. Schrijf teksten die uniek zijn en een bron van inspiratie, informatie of entertainment bieden voor de doelgroep. Zorg dat je website aanspreekt en goed werkt op desktop, mobiel en tablet. En, last but not least, wordt een autoriteit op jouw vakgebied door het plaatsen van artikelen op andere websites.

Geschreven door Annemerel Westerhuis, SEO specialist en eigenaar Trovita, official partner van Finnmedia.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on google
Google+
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Wij helpen u graag!