Een bedrijfsnaam laten bedenken is meer dan alleen een combinatie van letters. Voor veel startende organisaties en ondernemers is het ontwikkelen van een goede naam en het maken van een sterk logo één van de lastigste onderdelen in het opstarten van bedrijf. Logisch, want een naam roept vaak associaties bij anderen op waar je zelf nog niet over hebt nagedacht. Daarnaast is gaat een naam ook samen met het kiezen van een domeinnaam, maar de domeinnamen zijn schaars. Finnmedia heeft jarenlange ervaring in het neerzetten van sterke concepten voor bestaande bedrijven en startups.
Goede bedrijfsnaam: waar voldoet dat aan?
Het verzinnen van een bedrijfsnaam is dus geen eenvoudige klus. Allereerst wil je dat de bedrijfsnaam uniek, herkenbaar en goed uit te spreken is. Maar je hebt ook te maken met juridische aspecten. Lijkt de naam niet te veel op die van een concurrent die in dezelfde regio of branche opereert. Ook culturele aspecten spelen een rol in de keuze van een bedrijfsnaam. Een verzonnen naam kan in een ander land of in een andere cultuur vervelende associaties opwekken. Wij denken goed na over een bedrijfsnaam en zorgen ervoor dat het lekker bekt en cultureel of juridisch geen conflict oplevert.
Hoe verzin ik de bedrijfsnaam?
Het is belangrijk dat de bedrijfsnaam omschrijft wat je als organisatie doet en waar je voor staat. Dat mag cryptisch zijn of in een andere (niet bestaande) taal. Begin met een woordweb, haal inspiratie uit boeken die je leest, bedenk wat het achterliggende doel is van de organisatie of besteed het uit aan Finnmedia ;-).
Hoe weet ik of ik een goede bedrijfsnaam heb bedacht?
Een bedrijfsnaam verzinnen is een lastig, maar ook heel leuk proces. In de creatie van je bedrijfsnaam zul je ontdekken dat jouw ideeën niet direct goed worden opgepakt door anderen. Het is daarom heel belangrijk om verschillende namen te verzinnen en deze ook te presenteren aan familie en vrienden die dichtbij je staan, maar ook mensen die voor de eerste keer jouw ideeën horen. Houdt ook goed in je achterhoofd dat een bedrijfsnaam ook soms tijd nodig heeft om te landen. Een unieke, gekke, zelfverzonnen naam zal in eerste instantie vragen oproepen, maar uiteindelijk wel blijven hangen.
Bedrijfsnaam bestaat al: wat nu?
Er is een grote kans dat je bedrijfsnaam al in gebruik is. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsnamen die zijn gebaseerd op iemands achternaam, zoals “Janssen BV”. Nog lastiger dan het bedenken van een unieke bedrijfsnaam, is het vinden van een beschikbare domeinnaam. In deze gevallen mag je de domeinnaam toch gebruiken:
- Er ontstaat geen verwarring omdat de diensten en/of producten anders zijn;
- De bedrijven opereren in een andere branche;
- Je bevindt je in een andere geografisch gebied.
Hoe registreer je een bedrijfsnaam?
Een naam voor de organisatie registreren doe je eenvoudig via de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK geeft alleen niet aan of een naam wel of geen conflict oplevert. Zorg er daarom voor dat je de research van te voren goed gedaan hebt.