De kracht van beelden

We hebben allemaal wel van het cliché gehoord, “een afbeelding zegt meer dan duizend woorden”, maar het is echt waardevol om een afbeeldingen te gebruiken die de juiste inhoud van de boodschap kan promoten. Afbeeldingen trekken de aandacht, ze verklaren lastige concepten, helpen ons te leren en ze kunnen ons inspireren.

Waarom houden we zoveel van afbeeldingen?
Wij mensen zijn erg visuele aangelegd. Een groot percentage van het menselijk brein wijdt zich aan visuele verwerking. Beelden kunnen gemakkelijk onze aandacht trekken en we worden er onmiddellijk op geattendeerd. Denk bijvoorbeeld aan deze site: heb je eerst naar de woorden of naar de afbeelding gekeken?

Wij mensen verwerken beelden met een alarmerende snelheid. Zo is het menselijk brein is staat om binnen 100 milliseconde een bekend object te herkennen. Mensen hebben ook de eigenschap om bekende gezichten ter herkennen binnen 380 milliseconden, dit is behoorlijk snel. Zodra we een beeld of foto zien begint ons brein deze ook gelijkt te analyseren en binnen een mum van tijd weten we zo de betekenis te ontrafelen.

Onze visuele zintuigen zijn veruit ook de meest actieve zintuigen van het menselijk lichaam. Dit kan te danken zijn aan onze evolutie. Zo zou een snelle verwerking van visuele informatie onze voorouders hebben gered van een aanval van een roofdier of tijdens de jacht op voedsel. Felle kleuren vangen hierdoor ook sneller onze aandacht omdat de hersenen hierop geattendeerd worden te reageren.
Deze primitieve gedragingen komen zelfs dagelijks aan bod in ons leven. Dit feit wordt dan ook vaak door adverteerders in hun voordeel gebruikt.

Beelden helpen een verhaal te vertellen!
Soms lijken persoonlijke wetenschappelijke bevindingen ons niet eens persoonlijk aan te spreken. Mensen kunnen zich zo bijvoorbeeld niet bezorgd voelen over een bepaalde ziekte of aandoening omdat ze er emotioneel niets mee te maken hebben. Dit wil niet zeggen dat wij allemaal monsters met een stenen hart zijn. Dit komt omdat deze bevindingen ons soms niet bereiken op de manier zoals ze bedoeld zouden zijn.

Beelden helpen ons om ons ergens bij te betrekken. Zo zien we met beelden de wetenschap beter dan dat we altijd maar aan de rand staan. Beelden zijn daarom een belangrijke schakel in het boeiender maken van de wetenschap. De beste magazines en kranten gebruiken daarom tegenwoordig ook steeds meer beeldmateriaal. Zo trekken ze op een creatieve manier de aandacht en vertellen ze heel simpel en snel een verhaal.